وَ مِزاجُهُ مِن تَسنيم؛عَيناًيَشرَبُ بِهااَلمُقَرَّبون..........................اِنّااَعطَيناکَ الکَوثَر تاریخچه بی حجابی - تسنیم کوثر
» مفتی سابق مصر: علی (ع)ظهور داعش را پیش بینی کرده بود
» تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد
» ساپورت‌پوشان و آغاز ریشه دواندن عریان‌گری
» آیا می دانید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
» شهادت جانسوز امام علی(ع) تسلیت باد
» فضیلت های شب قدر
» حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد .
» میلاد مهدی موعود مبارکباد
» اعیاد شعبانیه مبارک باد . . .
» رحلت جانسوز امام خمینی(ره) تسلیت باد
درباره ما

این وبلاگ درمورد حجاب و جایگاه حجاب در اسلام و سایر ادیان و نیز دیگر ارزشهای اسلامی ، به منظور آشنایی بیشتر خوانندگان ایجاد شده است که امیدوارم با عنایت پروردگار به هدفمان که ارزش نهادن به حجاب و دیگر ارزشهای اسلامی است ، دست پیدا کنیم.
نويسندگان
پيوندهاي وبگاه
» سایت جامع دفاع مقدّس
» منتظران مهدی بخشایش
» پرتال آگهی استخدام
» منتظران یوسف زهرا
» کاردستی های من
» لبیک یا خامنه ای
» از خاک تا افلاک
» وبسایت جان آقا
» ارزش گمشده
» خبرگزاری آران
» نرم افزار ایثار
» این سایبریون
» مهدیه آبسرد
» شهد شهادت
» دختر چادری
» مقر موعود
» علم الهدی
» دیار شهریار
» آوای یاس
» عطر جنّت
» گلشن راز
» راز نماز
» سلامت
» حیات
» تلنگر
» حجاب
» زحل
» تکیه
» مبارز
» منجی
» حرف تو
» دفتر غم
» مدل پالتو
» نگین لفور
» نهال امید
» تبریز بیدار
» تولید ایرانی
» عینک ریبن
» بانک تست
» مدیر بازرگانی
» تسنیم - تبریز
» کسب درآمد
» پاتوق دختران
» فراتر از واقعیت
» آذربایجان بیدار
» امام زمان(عج)
» آتشكده ي سرد
» خرید پد کینوکی
» مهدی خواهد آمد
» اسلام از منظر الله
» خداوند(قرآن)انسانها
» جانم فدای امام نقی(ع)
» پژوهشکده عفاف و حجاب
» موسسه فرهنگی عادیات
» بسیجی مظهر صبر و بصیرت
» مرکز فرهنگی ، مذهبی علویون
» مهندسی معکوس 2سیّده تاخدا
» پایگاه اطّلاع رسانی سپاه عاشورا
» اولین روزنامه جهانی شهرستان شبستر
» حجاب محدودیت است برای چشمهای شیطانی
» حرفی برای گفتن
مطالب قرآنی


به تسنيم ، کوثر خوش اومدين لطفا دلنوشته بذارين .ممنون


  • آرشيو مطالب
    موضوعات مطالب
    » 1 اسفند(۱)
    » 10 محرم(۱)
    » 12 آذر(۱)
    » 12 اردیبهشت(۱)
    » 13 آبان(۱)
    » 13 رجب(۱)
    » 14 خرداد(۱)
    » 2012(۱)
    » 22 بهمن(٢)
    » آب(۱)
    » آتش سوزی پیرانشهر(۱)
    » آدم خواری(۱)
    » آزادی(۱)
    » آیا می دانستید(۱)
    » آیین(۱)
    » آیین الهی(۱)
    » اباعبدالله(۱)
    » اجبار(۱)
    » اجتماعی(۱)
    » احادیث(۱)
    » احادیثی در مورد رمضان(۱)
    » اربعین امام حسین(٢)
    » ارزش(۱)
    » ارزش چادر(۱)
    » اس ام اس روز پدر(۱)
    » استقبال از رمضان(۱)
    » استکبار(۱)
    » اسلام(٢)
    » اعمال روز اربعین(۱)
    » اعمال شب اربعین(۱)
    » اعمال ماه رجب(۱)
    » اعیاد شعبانیه(۱)
    » افتخار به کار(۱)
    » امام حسن مجتبی(۱)
    » امام حسین(۱)
    » امام حسین(ع)(٦)
    » امام خامنه ای(۱)
    » امام خمینی(ره)(٥)
    » امام خمینی و حجاب(۱)
    » امام زمان(۱)
    » امام علی(۱)
    » امام علی (ع)(٢)
    » امام علی النقی(۱)
    » امام موسی کاظم(۱)
    » امام هادی(ع)(۱)
    » انتخابات(۱)
    » انقلاب اسلامی(۱)
    » اهر(۱)
    » اول مدرسه(۱)
    » ایام فاطمیه(۱)
    » ایام فاطمییه(۱)
    » با حجاب(۱)
    » بد حجابی(٢)
    » بدحجابی(۱)
    » برهنگی(۱)
    » بسیج(۱)
    » بعثت(۱)
    » بهداشت تغذیه روزه داری(۱)
    » بهداشت تغذیه ماه رمضان(۱)
    » پایان دنیا(۱)
    » پایان رمضان(۱)
    » پوشش(۱)
    » پیامک روز پدر(۱)
    » پیروزی انقلاب اسلامی(۱)
    » پیش بینی امام علی (ع) درمورد داعش(۱)
    » تاریخچه(۱)
    » تاریخچه بد حجابی(۱)
    » تاریخچه حجاب(۱)
    » تاریخچه شب یلدا(۱)
    » تاسوعا و عاشورا(۱)
    » تبریک روز پدر(۱)
    » تسلیت(۱)
    » تسنیم(۱)
    » تغذیه ماه رمضان(۱)
    » توهین به پیامبر(٢)
    » توهین به مقدسات(٢)
    » جمعه(۱)
    » جمهوری آذزبایجان(۱)
    » جنگ تحمیلی(۱)
    » چادر(٢)
    » چادر مشکی(۱)
    » چادر ملی(۱)
    » چرا امام حسین قیام کرد؟(۱)
    » چرا چادر(۱)
    » چرا حجاب(٢)
    » حافظ قرآن(۱)
    » حجاب(٢٩)
    » حجاب اسلامی(۱)
    » حجاب در اسلام(۱)
    » حجر بن عدی(۱)
    » حضرت زینب(٢)
    » حضرت فاطمه(٤)
    » حضرت مهدی(۳)
    » حقیقت شب قدر(٢)
    » حلول مله شعبان(۱)
    » خیرین مدرسه ساز(۱)
    » دادگاه(۱)
    » داعش(۱)
    » داعش در کلام امام علی(۱)
    » دختر پیرانشهری(۱)
    » درد دل(۱)
    » دسامبر(۱)
    » دعا(۱)
    » دفاع مقدس(۱)
    » دلایل حجاب(۱)
    » دلیل حجاب(۱)
    » دهم محرم(۱)
    » دهه فجر(۳)
    » دین اسلام(۱)
    » دیوار(۱)
    » رایتل(۱)
    » رجب المرجب(۱)
    » رحلت امام خمینی(٢)
    » رمز زیبایی(۱)
    » رهبر(٢)
    » روایات ماه رجب(۱)
    » روز اول مدرسه(۱)
    » روز پاسدار(۱)
    » روز پدر(۱)
    » روز جانباز(۱)
    » روز جهانی(۱)
    » روز جهانی معلولین(۱)
    » روز جوان(۱)
    » روز دانش آموز(۱)
    » روز دانشجو(۱)
    » روز زن(۱)
    » روز عرفه(۱)
    » روز مادر(۱)
    » روز معلم(۱)
    » زرتشت(۱)
    » زلزله اهر(۱)
    » زن(۱)
    » زن با حجاب(۱)
    » زن مسلمان(۱)
    » زنان آخر الزمان(۱)
    » زنان ونوسی مردان مریخی و حجاب(۱)
    » زیارت عاشورا(۱)
    » ساپورت(۱)
    » سال نو(۱)
    » سوپ نوزاد(۱)
    » سوره احزاب(۱)
    » سوم خرداد(۱)
    » سیده طاهره هاشمی(۱)
    » سیس(۱)
    » سیم خاردار(۱)
    » سیمای حقیقی(۱)
    » شب قدر(۳)
    » شب یلدا(۱)
    » شبهات(۱)
    » شعر اربعین(٢)
    » شعر شهادت موسی کاظم(۱)
    » شعر مدرسه(۱)
    » شعر مهدویّت(۱)
    » شگفتی قرآن(۱)
    » شهادت(٧)
    » شهادت آب(۱)
    » شهادت امام علی (ع)(۱)
    » شهادت امام موسی کاظم(۱)
    » شهادت شهید مطهری(۱)
    » شهدا(۱)
    » شهید(۱)
    » شهیده(٢)
    » شیشه عطر(۱)
    » شیطان پرستی(۱)
    » صحابی پیامبر(۱)
    » صدف(۱)
    » طبیعت(۱)
    » طرح ختم(۱)
    » عاشورای حسینی(۱)
    » عبد الرحمن(۱)
    » عروسک(۱)
    » عریان گری(۱)
    » عزا(۱)
    » علایم ظهور(۱)
    » علم قرآن(۱)
    » عید غدیرخم(۱)
    » عید فطر(۱)
    » عید مبعث(۱)
    » عید نوروز(٢)
    » عید نوروز در اسلام(٢)
    » غدیرخم(۱)
    » فاطمه زهرا(۱)
    » فتح خرمشهر(۱)
    » فراموش شده(۱)
    » فضایل ماه رمضان(۱)
    » فضیایل ماه شعبان(۱)
    » فضیلت شب قدر(۱)
    » فطر(۱)
    » فن آوری روز(۱)
    » فیلم موهن(٢)
    » قبر هابیل(۱)
    » قیام امام حسین(۱)
    » قیامت(۱)
    » گروهک تروریستی تکفیری داعش(۱)
    » گوهر(۱)
    » ماه رجب(۱)
    » ماه رمضان(٥)
    » ماه شعبان(٢)
    » ماه شوال(۱)
    » ماه مهر(٢)
    » مجلس نهم(۱)
    » محرم(۳)
    » محکوم کردن(۱)
    » مردم ژاپن(۱)
    » مسئولین(۱)
    » مسلمان شدن(۱)
    » مسیحی(۱)
    » مسیحی تازه مسلمان(۱)
    » مطهری(۱)
    » معلولان(۱)
    » معلولین(٢)
    » مقنعه(۱)
    » مهدی(۱)
    » مهر ماه(٢)
    » موهن(۱)
    » مکارم شیرازی(۱)
    » میلاد(۱)
    » میلاد امام حسن(۱)
    » میلاد امام حسین (ع)(۱)
    » میلاد امام زین العابدین(ع)(۱)
    » میلاد امام سجاد(ع)(۱)
    » میلاد امام علی(ع)(۱)
    » میلاد حضرت مهدی(۱)
    » میلاد علی اکبر(۱)
    » ناهید فاتحی کرجو(۱)
    » نبش قبر(۱)
    » نسل بشر(۱)
    » نقش رسانه(۱)
    » نگاه آلوده(۱)
    » نماز(۱)
    » نوروز(۱)
    » نیمه شعبان(٢)
    » هابیل و قابیل(۱)
    » هریس(۱)
    » هفته دفاع مقدس(۱)
    » هفته معلم(۱)
    » همسفر(۱)
    » همقطاری(۱)
    » هوس(۱)
    » ورزقان(۱)
    » ورود آقایان ممنوع(۱)
    » وفات امام خمینی (ره)(۱)
    » وفات حضرت زینب(س)(۱)
    » ولادت(۱)
    » ولادت امام حسن عسکری(۱)
    » ولادت امام زمان(عج)(٢)
    » ولادت امام صادق (ع)(۱)
    » ولادت امام علی(ع)(۱)
    » ولادت پیامبر اکرم (ص)(۱)
    » ولادت حضرت ابوالفضل(۱)
    » ولادت حضرت عباس(۱)
    » کار(۱)
    » کفر تا این حد(۱)
    » کم سن وسالترین حافظ(۱)
    » کمال دین(۱)
    » یا مهدی(۱)
    » یلدا(۱)
    » یوسف زهرا(۱)
    تاریخچه بی حجابی
    + نويسنده تسنیم در ۱۱ دی ۱۳٩٠ | نظرات ()

    از
    فصلهای گذشته بخوبی معلوم شد که تاریخ حجاب به آفرینش اولین موجودات روی زمین یعنی
    حضرت آدم و حوا علیهما السلام برمی گردد وفراز و نشیبهای بی شماری که در طول تاریخ
    رخ داده نتوانسته آن را از بین ببرد. تاریخ بی حجابی به سبک جدید آن از رنسانس علمی
    صنعتی اروپا آغاز میشود و طبق شواهد تاریخی کارخانه داران بزرگ برای استفاده از
    نیروی کار ارزان قیمت زنان، زمینه باصطلاح آزادی!! زنان و امکان حضور آنان را در
    محیط کار پدید آوردند.


    زنان بی
    خبر از همه جا در تلاش فراوان برای دست یافتن بحقوق اوّلیه خویش!!گول این تبلیغات
    دروغین را خورده و آنان را در اینجهت یاری دادند!! دامنه این اقدامات کم کم کشورهای
    اسلامی را نیز فرا گرفت و بصورت سلاحی کار آمد برای تضعیف معنویت و اخلاق و سقوط
    اسلامی بکار گرفته شد و استعمارگران در جهت ترویج آن از هیچ اقدامی فروگذار نکردند
    در این راستا واژه های بسیاری تغییر کرد مذاهب جدیدی توسط استعمار ساخته شد حرفهائی
    در قالب علمی مطرح گردید و... نخستین کشور اسلامی که اقدام بکشف حجاب از بانوان کرد
    افغانستان بود.

    امان
    اللّه خان پادشاه افغانستان مسافرتی به اروپا کرده و در مراجعت از اروپا در سال
    1306 شمسی به ایران آمد و از طریق خراسان بکشورش باز گشت به محض ورود به پایتخت
    اعلام نمود که زنان بایستی بدون حجاب باشند و نخست خود با همسرش بدون حجاب در مجامع
    و محافل ظاهر شد.

    این بی
    پروائی آنهم در کشوری چون افغانستان موجب قیام عمومی در آن کشور گردید و امان اللّه
    خان ناچار به استعفا و ترک کشور شد.

    دومین
    کشور را میتوان ترکیه دانست: بعد از سقوط دولت عثمانی در ترکیه آتاتورک در سال 1313
    فرمان منع حجاب را صادر کرد.

    در
    ایران آغازگر بی حجابی را زنی بنام قرة العین دانسته اند وی که در سال 1223 در یک
    خانواده مذهبی در قزوین بدنیا آمد با ظهور باب به این مسلک استعماری پیوست. وی با
    کشف حجاب و آرایش کامل ظاهر میگشت و به ترویج بهائیت میپرداخت تا آنکه فشار افکار
    عمومی بر دولت ناصرالدین شاه بالا گرفت و قرة العین معدوم گردید.

    ولی
    زمینه سازی برای کشف حجاب بطور رسمی همزمان با اقدامات آتاتورک آغاز گردید در سال
    1313 وزیر معارف وقت مسافرتی به شیراز میکند و بمناسبتی مجلس جشنی که از پیش تدارک
    دیده شده بود برپا میکند که عدّه زیادی از طبقات مردم در آن شرکت نموده بودند پس از
    ایراد سخنرانیها و نمایش در خاتمه آن عده ای از دوشیزگان بروی صحنه سِن نمایان
    میشوند و ناگهان نقاب از چهره بر میگیرند و ارکستر رقص مینوازند و دختران به پای
    کوبی میپردازند.

    اعتراض
    و فشار افکار عمومی در همان مجلس و در شهر بالا میگیرد و رضا خان بخاطر هراس از
    قیام عمومی انجام این اقدام شوم را بتاءخیر میاندازد. ولی پس از مسافرت به ترکیه و
    اطمینان از آنکه کشف حجاب در کشورهای اسلامی قیام عمومی را بدنبال نخواهد داشت
    بصورت جدی وارد عمل میگردد.

    کتاب
    تاریخ بیست ساله ایران در اینباره مینویسد: مجالس جشن و سخنرانی ابتدا در تهران و
    شهرهای شمال ایران و سپس بتدریج در سایر شهرها برقرار میگردد. ولی پیشرفت زیادی
    نداشت و اکثریت مردم نه تنها استقبال نمی کردند بلکه با نظر تنفّر مینگریستند تا
    روز 17 دیماه 1314 که شاه باتفاق ملکه و شاهدخت ها در جشن دانشسرای مقدماتی حضور
    یافتند.

    محمود
    جم نخست وزیر وقت میگوید: جالب تر از همه این بود که میهمانان حتی وزاء که یک عمر
    بود با هم دوست و رفیق بودند آنروز برای اولین بار صورت زنهای یکدیگر را میدیدند.
    چونکه تا آنروز هیچ دوستی مجاز نبود صورت زن دوست خود را ببیند.

    البته
    این اقدامات بعد از به خاک و خون کشیدن اجتماع مردم مشهد صورت میگیرد در این اجتماع
    که در تاریخ 21 تیر ماه 1314 برای انصراف شاه از عمل تغییر لباس و کشف حجاب در مسجد
    گوهرشاد قبل از اعلام رسمی آن تشکیل گردیده بود قزاقان دژخیم با کشتن بیش از دو تا
    پنج هزار تن و اسیر کردن 1500 نفر، مردم را سرکوب و مرعوب نمودند، این موج خشونت
    بنظر رضاخان اعلام رسمی کشف حجاب را با یک قیام عمومی مواجه نمی ساخت.

    زیرا که
    با این عمل دژخیمانه بهمگان ثابت کرده بود که از هیچ اقدامی جهت این نقشه استعماری
    اِباء ندارد.

    رضاخان
    از این اقدامات طرفی نبست تبلیغات مطبوعات وابسته هم تاءثیر چندانی نداشت بالا خره
    با زور سر نیزه به عملی کردن کشف حجاب پرداخت.

    امام
    خمینی در بیان خاطرات تلخ خود از این روز میفرمایند: امروز هفده دی است من یادم هست
    که هفده دی چه شرارتی کرد این آدم رضاخان ، چقدر به این ملت فشار آورد چه اختناقی
    ایجاد کرد، چه محترماتی را هتک کرد، چقدر سقط جنین شد.

    در هفده
    دی و اطراف هفده دی چقدر ماءموران و دژخیمان او به زن ها تندی کردند و زن ها را از
    توی خانه ها بیرون کشیدند، کارهائی که او کرده است نمی شود شرحش داد.

    مهدیقلی
    هدایت در این مورد مینویسد: پلیس دستور یافت روسری را از سرزنها بکشد، روسری ها
    پاره شد و اگر ارزش داشت تصاحب، مدتی زد و خورد بین پلیس و زنها دوام داشت بسیار
    زنها را شنیدم که از خانه بیرون نیامدند ولی این سلاح نیز مؤثّر واقع
    نشد.

    این
    اقدامات توسط محمدرضا شاه نیز بطور جدی با برنامه ریزی گسترده و البته با ملایمت
    بیشتری دنبال شد تنها در یکی از جلسات برنامه ریزی کشف حجاب 31 برنامه اجرائی برای
    برداشتن چادر نظیر استفاده از صدا و سیما، انتشار مقاله، آموزش غیر مستقیم کودکان
    در مدارس، ممنوع بودن چادر برای دانشجویان و کارمندان به تصویب رسید.

    و
    بتدریج بمرحله اجرا گذاشته شد، زنان شریف و نجیب ایرانی اگر چه تحت فشار همه جانبه
    تبلیغات و عملکرد این پدر و پسر بودند. لکن جز اندکی ناآگاه اصالت خویش را حفظ
    کردند و برگی دیگر بر افتخارات خویش افزودند و با پیروزی انقلاب اسلامی جهان را
    متوجه ارزش آن قانون الهی نمودند. بنابر این میتوان گفت ؛ توطئه کشف حجاب توسط
    استعمار انگلیس طراحی گردید، بهائیت در ایران ماءمور زمینه سازی آن گردید و مزدوران
    انگلیس امان اللّه خان در افعانستان، آتاتورک در ترکیه و رضاخان در ایران عامل
    اجرای این توطئه شوم بودند.

     

    علل پیدایش حجاب

    علت و فلسفه پیدا شدن حجاب چیست ؟ چطور
    شد که در میان همه یا بعضی‏ ملل باستانی پدید آمد ؟ اسلام که دینی است که در همه
    دستورهای خویش‏ فلسفه و منظوری دارد چرا و روی چه مصلحتی حجاب را تأیید و یا تأسیس
    کرد ؟ . مخالفان حجاب سعی کرده‏اند جریانات ظالمانه‏ای را به عنوان علت پیدا شدن
    حجاب ذکر کنند ، و در این جهت میان حجاب اسلامی و غیر اسلامی فرق‏ نمی‏گذارند ،
    چنین وانمود می‏کنند که حجاب اسلامی نیز از همین جریانات‏ ظالمانه سرچشمه
    می‏گیرد

    در باب علت پیدا شدن حجاب نظریات
    گوناگونی ابراز شده است و غالبا این علتها برای ظالمانه یا جاهلانه جلوه دادن حجاب
    ذکر شده است . ما مجموع آنها را ذکر می‏کنیم . نظریاتی که به دست آورده‏ایم بعضی
    فلسفی و بعضی اجتماعی و بعضی اخلاقی و بعضی اقتصادی و بعضی روانی است که ذیلا ذکر
    می‏شود :

    1 - میل به ریاضت و رهبانیت ( ریشه
    فلسفی )

    2 - عدم امنیت و عدالت اجتماعی ( ریشه
    اجتماعی )

    3 - پدرشاهی و تسلط مرد بر زن و استثمار
    نیروی وی در جهت منافع‏ اقتصادی مرد ( ریشه اقتصادی )

    4 - حسادت و خودخواهی مرد ( ریشه اخلاقی
    )

    5 - عادت زنانگی زن و احساس او به اینکه
    در خلقت از مرد چیزی کم‏ دارد ، به علاوه مقررات خشنی که در زمینه پلیدی او و ترک
    معاشرت با او در ایام عادت وضع شده است ( ریشه روانی )

    علل نامبرده یا به هیچ وجه تأثیری در
    پیدا شدن حجاب در هیچ نقطه از جهان نداشته است و بی جهت آنها را به نام علت حجاب
    ذکر کرده‏اند و یا فرضا در پدید آمدن بعضی از سیستمهای غیر اسلامی تأثیر داشته است
    در حجاب‏ اسلامی تأثیر نداشته است یعنی حکمت و فلسفه‏ای که در اسلام سبب تشریع‏
    حجاب شده نبوده است

    همانطور که ملاحظه می‏شود مخالفان حجاب
    گاهی آن را زائیده یک طرز تفکر فلسفی خاص درباره جهان و لذات جهان معرفی می‏کنند و
    گاهی ریشه سیاسی و اجتماعی برای آن ذکر می‏کنند و گاهی آنرا معلول علل اقتصادی
    می‏دانند و گاهی جنبه‏های خاص اخلاقی یا روانی را در پدید آمدن آن دخالت
    می‏دهند

     

    ما هر یک از این علل را ذکر و سپس
    انتقاد می‏کنیم و ثابت می‏کنیم که‏ اسلام در فلسفه اجتماعی خود به هیچیک از این
    جهات نظر نداشته است و هیچیک از آنها با مبانی مسلم و شناخته شده اسلام وفق نمی‏دهد
    و در خاتمه به یک علت اساسی اشاره می‏کنیم که از نظر ما موجه‏ترین آنها به شمار
    می‏رود

     

    ریاضت و
    رهبانیت

    ارتباط مسأله پوشش با فلسفه ریاضت و
    رهبانیت از این جهت است که‏ چون زن بزرگترین موضوع خوشی و کامرانی بشر است ، اگر زن
    و مرد معاشر و محشور با یکدیگر باشند ، خواه ناخواه دنبال لذتجوئی و کامیابی
    می‏روند

    پیروان فلسفه رهبانیت و ترک لذت برای
    اینکه محیط را کاملا با زهد و ریاضت سازگار کنند بین زن و مرد حریم قائل شده پوشش
    را وضع کرده‏اند ، کما اینکه با چیزهای دیگری هم که نظیر زن محرک لذت و بهجت بوده
    است‏ مبارزه کرده‏اند . پدید آمدن پوشش طبق این نظریه ، دنباله و نتیجه پلید دانستن
    ازدواج و مقدس شمردن عزوبت است

    ایده ریاضت و ترک دنیا همانطوری که در
    موضوع مال ، فلسفه فقر طلبی و پشت پا زدن به همه وسائل مادی را به وجود آورده است ،
    در مورد زن فلسفه‏ تجرد طلبی و مخالفت با جمال را ایجاد کرده است . بلند نگهداشتن
    مو که‏ در میان سیکها ، هندوها و بعضی‏ها در اویش معمول است نیز از مظاهر مخالفت با
    جمال و مبارزه با شهوت و از ثمرات فلسفه طرف لذت و میل به‏ ریاضت است . می‏گویند
    کوتاه کردن و ستردن مو ، سبب فزونی رغبت جنسی‏ می‏گردد و بلند کردن آن موجب تقلیل و
    کاهش آن است

     

    در اینجا بد نیست قسمتی از گفته برتراند
    راسل را در این موضوع بیاوریم‏ . وی در کتاب " زناشوئی و اخلاق " صفحه 30 می‏گوید
    :

    " بخصوص در قرون اول مسیحیت این طرز فکر
    سن پول ( بولس مقدس ) از طرف کلیسا اشاعه تمام یافت و تجرد مفهوم تقدس به خود گرفت
    و عده‏ بیشماری راه بیابان پیش گرفتند تا شیطان را منکوب سازند ، شیطانی که هر آن
    ذهن آنان را از تخیلات شهوانی مملو می‏ساخت . کلیسا ضمنا با استحمام‏ به مبارزه
    پرداخت زیرا خطوط بدن ، انسان را به طرف گناه می‏راند . کلیسا چرک بدن را تحسین
    کرده رایحه بدن صورت بوی تقدس را به خود گرفت زیرا باز به نظر سن پول نظافت بدن و
    آرایش آن با نظافت روح منافات دارد

    شپش مروارید خدا شناخته شد . . .
    "

    اینجا این پرسش پیش می‏آید که اساسا علت
    تمایل بشر به ریاضت و رهبانیت چیست ؟ بشر طبعا باید کامجو و لذت طلب باشد . پرهیز
    از لذت‏ و محروم کردن خود باید دلیلی داشته باشد

    چنانکه می‏دانیم رهبانیت و دشمنی با لذت
    جریانی بوده که در بسیاری از نقاط جهان وجود داشته است . از جمله مراکز آن در مشرق
    زمین ، هندوستان ، و در مغرب زمین یونان بوده است . نخله " کلبی " که یکی از
    نخله‏های‏ فلسفی است و در یونان رواج داشته است ، طرفدار " فقر " و مخالف لذت‏ مادی
    بوده است ( 1 )

     

    پاورقی : 1 - سرسلسله کلبیون یکی از
    شاگردان سقراط است به نام " انتیس طینس‏ " . او مانند استاد خود غایت وجود را در
    کسب فضیلت دانست ولی فضیلت‏ را در ترک همه تمتعات جسمانی و روحانی می‏دانست .
    گفته‏اند : " از این‏ جهت او و پیروانش را کلبیون می‏گفتند که گفتگوهای " انتیس
    طینس " در محلی از شهر آتن‏ واقع می‏شد که به مناسباتی آنجا را " سگ سفید "
    می‏خواندند . و نیز به‏ سبب اینکه پیروان او در شیوه انصراف از دنیا و اعراض از
    علائق دنیوی‏ چنانکه مبالغه کردند که از آداب و رسوم معاشرت و لوازم زندگانی متمدن‏
    نیز دست برداشته حالت دام و دد اختیار نمودند ، با لباس کهنه و پاره و سر و پای
    برهنه و موی ژولیده ( مانند هیپی‏های عصر ما ) میان مردم می‏رفتند و در گفتگو هر چه
    بر زبان می‏گذشت بی ملاحظه می‏گفتند ، بلکه در زخم زبان‏ اصرار داشتند و به فقر و
    تحمل رنج و درد ، سرفرازی می‏کردند و همه قیود و حدودی که مردم در زندگانی اجتماعی
    بدان مقید شده‏اند ترک کرده حالت‏ طبیعی را پیشه خود ساخته بودند " . ( سیر حکمت در
    اروپا ، جلد اول صفحه‏ 70 )

    یکی از علل پدید آمدن اینگونه افکار و
    عقاید ، تمایل بشر برای وصول به‏ حقیقت است . این تمایل در بعضی افراد فوق العاده
    شدید است ، و اگر با این عقیده ضمیمه گردد که کشف حقیقت از برای روح آنگاه حاصل
    می‏شود که‏ بدن و تمایلات بدنی و جسمانی مقهور گردد ، قهرا منجر به ریاضت و رهبانیت
    می‏گردد . به عبارت دیگر ، این اندیشه که وصول به حق جزا از راه‏ فنا و نیستی و
    مخالفت با هوای نفس میسر نیست ، علت اصلی پدید آمدن‏ ریاضت و رهبانیت
    است

    علت دیگر پدیده ریاضت آمیخته بودن لذات
    مادی به پاره‏ای از رنجهای‏ معنوی است . بشر دیده است که همواره در کنار لذتهای
    مادی یک عده‏ رنجهای روحی وجود دارد . مثلا دیده است که هر چند داشتن ثروت موجب یک‏
    سلسله خوشیها و کامرانیها است اما هزاران ناراحتیها و اضطرابها و تحمل‏ ذلتها در
    تحصیل و در نگهداری آن وجود دارد .

     

    بشر دیده است که آزادی و استغناء و علو
    طبع خود را به واسطه این لذات مادی از دست می‏دهد . از اینرو از همه آن لذات چشم
    پوشیده تجرد و استغناء را پیشه خود ساخته است

    شاید در ریاضت هندی ، عامل اول ، و در
    فقر طلبی کلبی یونانی عامل دوم‏ بیشتر مؤثر بوده است

    علل دیگری نیز برای پدید آمدن ریاضت و
    گریز از لذت ذکر کرده‏اند . از آنجمله اینکه محرومیت و شکست در موفقیتهای مادی
    مخصوصا شکست در عشق ، سبب توجه به ریاضت می‏گردد . روح بشر پس از این نوع شکستها
    انتقام خود را از لذتهای مادی بدین صورت می‏گیرد که آنها را پلید می‏شناسد و
    فلسفه‏ای‏ برای پلیدی آنها می‏سازد

    افراط در خوشگذرانی و کامجوئی عامل دیگر
    توجه به ریاضت است . ظرفیت‏ جسمانی انسان برای لذت محدود است . افراط در کامجوئی و
    لذات جسمانی و تحمیل بیش از اندازه ظرفیت بر بدن موجب عکس العمل شدید روحی مخصوصا
    در سنین پیری می‏گردد . خستگی ، سرخوردگی به وجود می‏آورد

    تأثیر این دو علت را نباید انکار کرد
    ولی مسلما اینها علت منحصر نمی‏باشند . تأثیر این دو علت بدین نحو است که پس از
    شکستها و عدم‏ موفقیتها ، و یا خستگیها و فرسودگیها ، اندیشه وصول به حقیقت در روح‏
    بیدار می‏گردد . توجه به مادیات و غرق شدن در اندیشه‏های مادی خود مانعی‏ است برای
    اینکه انسان درباره ازلیت و ابدیت و حقیقت جاودانی بیاندیشد و در این جهت فکر و
    تلاش کند که از کجا آمده‏ام و در کجا هستم و به کجا می‏روم ؟ اما همینکه به واسطه
    شکست و یا خستگی ، حالت گریز و بی رغبتی‏ نسبت به مادیات در روح پدید آمد ، اندیشه
    در مطلقات بلامزاحم مانده جان‏ می‏گیرد . این دو عامل همیشه به کمک عامل اول سبب
    توجه به ریاضت می‏شود . و البته بعضی از افرادی که به سوی ریاضت کشیده می‏شوند تحت
    تأثیر این‏ دو عامل می‏باشند نه همه آنها

     

    بررسی

    اکنون ببینیم از نظر اسلام و طرز تفکری
    که اسلام به جهان عرضه داشته است‏ آیا چنین تعلیل و توجیهی برای پوشش صحیح است
    ؟

    اسلام خوشبختانه یک طرز تفکر و جهانبینی
    روشن دارد ، نظرش درباره‏ انسان و جهان و لذت روشن است و به خوبی می‏توان فهمید که
    آیا چنین‏ اندیشه‏ای در جهانبینی اسلام وجود دارد یا نه ؟

    ما منکر نیستیم که رهبانیت و ترک لذت در
    نقاطی از جهان وجود داشته‏ است و شاید بتوان پوشش زن را در جاهائی که چنین فکری
    حکومت می‏کرده‏ است از ثمرات آن دانست ، ولی اسلام که پوشش را تعیین کرد نه در هیچ
    جا به چنین علتی استناد جسته است و نه چنین فلسفه‏ای با روح اسلام و با سایر
    دستورهای آن قابل تطبیق است

    اصولا اسلام با فکر ریاضت و رهبانیت سخت
    مبارزه کرده است و این مطلب‏ را مستشرقین اروپائی هم قبول دارند . اسلام به نظافت
    تشویق کرده ، به جای‏ اینکه شپش را مروارید خدا بشناسد گفته است : " « النظافة من
    اعیمان » " . پیغمبر اکرم شخصی‏ را دید در حالی که موهایش ژولیده و جامه‏هایش چرکین
    بود و بد حال می‏نمود . فرمود : " « من الدین المتعة » " ( 1 ) یعنی تمتع و بهره
    بردن از نعمتهای خدا جزو دین است . و هم آنحضرت فرمود : " « بئس العبد القاذوره » "
    ( 2 ) یعنی بدترین بنده شخص چرکین و کثیف است

    امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : " «
    ان الله جمیل یحب الجمال » " ( 3 ) خداوند زیبا است و زیبائی را دوست می‏دارد .
    امام صادق فرمود : " خداو ند زیبا است و دوست می‏دارد که بنده‏ای خود را بیاراید و
    زیبا نماید و بر عکس ، فقر را و تظاهر به فقر را دشمن می‏دارد . اگر خداوند نعمتی
    به‏ شما عنایت کرد باید اثر آن نعمت در زندگی شما نمایان گردد . به آنحضرت‏ گفتند
    چگونه اثر نعمت خدا نمایان گردد ؟ فرمود به اینکه جامه شخص نظیف‏ باشد ، بوی خوش
    استعمال کند ، خانه خود را با گچ سفید کند ، بیرون خانه‏ را جاروب کند ، حتی پیش از
    غروب چراغها را روشن کند که بر وسعت رزق‏ می‏افزاید " ( 4 )

    در قدیمی‏ترین کتابهائی که در دست داریم
    مانند " کافی " که یادگار هزار سال پیش است ، بحثی تحت عنوان " باب الزی و التجمل "
    وجود دارد . اسلام به کوتاه کردن و شانه کردن مو و به کار بردن بوی خوش و روغن‏ زدن
    به سر سفارشهای اکید کرده است

     

    پاورقی : 1 - وسائل جلد اول صفحه . 277
    2 و 3 - وسائل جلد اول صفحه . 277 4 - وسائل جلد اول صفحه . 278

    عده‏ای از اصحاب رسول اکرم به خاطر
    اینکه بهتر و بیشتر عبادت کنند و از لذات روحانی بهره‏مند شوند ترک زن و فرزند
    کردند ، روزها روزه‏ می‏گرفتند و شبها عبادت می‏کردند . همینکه رسول خدا آگاه شد
    آنها را منع‏ کرد و گفت من که پیشوای شما هستم چنین نیستم ، بعضی روزها روزه
    می‏گیرم ، بعضی روزها افطار می‏کنم ، بعضی روزها افطار می‏کنم ، قسمتی از شب را
    عبادت می‏کنم و قسمتی دیگر نزد زنهای خود هستم . همین عده از رسول خدا اجازه
    خواستند که برای اینکه ریشه تحریکات جنسی را از وجود خود بکنند ، خود را اخته کنند
    . رسول اکرم اجازه نداد ، فرمود در اسلام این کارها حرام‏ است

    روزی سه زن به حضور رسول اکرم آمده از
    شوهران خود شکایت کردند . یکی‏ گفت شوهر من گوشت نمی‏خورد . دیگری گفت شوهر من از
    بوی خوش اجتناب‏ می‏کند . سومی گفت شوهر من از زنان دوری می‏کند . رسول خدا بیدرنگ
    در حالی که به علامت خشم ردایش را به زمین می‏کشید ، از خانه به مسجد رفت و بر منبر
    آمد و فریاد کرد : چه می‏شود گروهی از یاران مرا که ترک گوشت و بوی خوش و زن
    کرده‏اند ؟ ! همانا من خودم هم گوشت می‏خورم و هم بوی خوش‏ استعمال می‏کنم و هم از
    زنان بهره می‏گیرم . از روش من اعراض کند از من‏ نیست ( 1 )

     

    پاورقی : 1 - " کافی " تألیف محمد بن
    یعقوب کلینی جلد 5 صفحه 496 ، و وسائل‏ جلد 3 ص . 14 برای روایات نهی از تبتل و
    اختصا ( رهبانیت و خود را اخته کردن ) رجوع شود به " صحیح بخاری " جلد 7 صفحات 4 و
    5 و 40 و " صحیح مسلم " جلد 4 صفحه 129 و " جامع ترمذی " چاپ هند صفحه
    173

     

     

    دستور کوتاه کردن لباس - برخلاف معمول
    اعراب که لباسهایشان به قدری‏ بلند بود که زمین را جاروب می‏کرد - به خاطر نظافت
    است که در اولین‏ آیات نازله بر رسول اکرم بیان شده است : « و ثیابک فطهر »( 1
    )

    همچنین استحباب پوشیدن جامه سفید یکی به
    خاطر زیبائی است و دیگر به‏ خاطر پاکیزگی است ، زیرا لباس سفید چرک را بهتر نمایان
    می‏سازد و به‏ همین موضوع در روایات اشاره شده است : « البسوا البیاض فانه اطیب و
    اطهر » . ( 2 ) رسول اکرم هنگامی که می‏خواست نزد اصحابش برود به آئینه‏ نگاه
    می‏کرد ، موهای خود را شانه و مرتب می‏ساخت و می‏گفت خداوند دوست‏ می‏دارد بنده‏اش
    را که وقتی که به حضور دوستان خود می‏رود خود را آماده و زیبا سازد ( 3 ) . ، یعنی
    لباس سفید بپوشد که زیباتر و پاکیزه‏تر است

    قرآن کریم آفرینش وسائل تجمل را از
    لطفهای خدا نسبت به بندگانش‏ قلمداد کرده است و تحریم زینتهای دنیا بر خود ، سخت
    مورد انتقاد قرآن‏ قرار گرفته است : " « قل من حرم زینة الله التی اخرج لعباده و
    الطیبات‏ من الرزق »" ( 4 ) .

     

    پاورقی : 1 - جامه‏های خویش را پاکیزه
    گردان . سوره المدثر ، آیه . 4 2 - وسائل ، جلد اول صفحه . 280 3 - وسائل ، جلد اول
    صفحه . 278 4 - بگو چه کسی زینتهائی که خدا برای بندگان خود آفریده و روزیهای‏
    پاکیزه را حرام کرده است ؟ سوره الاعراف ، آیه . 32

    در احادیث اسلامی آمده است که ائمه
    اطهار با متصوفه کرارا مباحثه کرده و مرام آنان را با استناد به همین آیه باطل نشان
    داده‏اند

    اسلام التذاذ و کامجوئی زن و شوهر از
    یکدیگر را نه تنها تقبیح نکرده‏ است ، ثوابهائی هم برای آن قائل شده است . شاید
    برای یک نفر فرنگی‏ شگفت انگیز باشد اگر بشنود اسلام مزاح و ملاعبه زن و شوهر ،
    آرایش کردن‏ زن برای شوهر ، پاکیزه کردن شوهر خود را برای زن مستحب می‏داند . در
    قدیم‏ که به پیروی از کلیسا همه گونه التذاذات شهوانی را تقبیح می‏کردند ، این‏
    حرفها را تخطئه کرده حتی مسخره می‏دانستند

    اسلام التذاذات جنسی در غیر محدوده
    ازدواج قانونی را به شدت منع‏ فرموده است و آن خود فلسفه خاصی دارد که بعد توضیح
    خواهیم داد ، ولی‏ لذت جنسی در حدود قانون را تحسین کرده است تا جائی که فرموده
    دوست‏ داشتن زن از صفات پیغمبران است : « من اخلاق الانبیاء حب النساء »
    (2)

    در اسلام زنی که در آرایش و زینت خود
    برای شوهر کوتاهی کند ، نکوهش‏ شده است کما اینکه مردانی که در ارضاء زن خود کوتاهی
    می‏کنند نیز نکوهش‏ شده‏اند

     

    پاورقی : 1 - رجوع شود به وسائل جلد 1
    صفحه . 279 2 - وسائل الشیعه جلد 3 صفحه . 3

     

    حسن بن جهم می‏گوید : بر حضرت موسی بن
    جعفر علیه السلام وارد شدم ، دیدم‏ خضاب فرموده است . گفتم رنگ مشکی به کار
    برده‏اید ؟ فرمود : بلی ، خضاب و آرایش در مرد موجب افزایش پاکدامنی در همسر او است
    . برخی از زنان به این جهت که شوهرانشان خود را نمی‏آرایند ، عفاف را از دست
    می‏دهند ( 1 )

    حدیث دیگری از پیغمبر اکرم صلی الله
    علیه و آله نقل شده که : « تنظفوا و لا تشبهوا بالیهود »

    یعنی نظیف باشید و خودتان را شبیه به
    یهود نکنید . بعد فرمود زنان‏ یهودی که زناکار شدند بدان جهت بود که شوهرانشان کثیف
    بودند و مورد رغبت واقع نمی‏شدند . خودتان را پاکیزه کنید تا زنانتان به شما راغب‏
    گردند عثمان بن مظعون یکی از اکابر صحابه رسول اکرم است ، خواست به تقلید از راهبان
    ، به اصطلاح تارک دنیا شود ، ترک زن و زندگی کرد و لذتها را بر خویش تحریم
    ساخت

    همسرش نزد رسول خدا آمده عرض کرد یا
    رسول الله ! عثمان روزها را روزه‏ می‏گیرد و شبها به نماز بر می‏خیزد . پیغمبر اکرم
    صلی الله علیه و آله‏ خشمگین شده برخاست به نزد وی آمد . عثمان مشغول نماز بود .
    صبر کرد تا نمازش تمام شد ، فرمود : ای عثمان خدا مرا به رهبانیت دستور نفرموده‏
    است . دین من روشی منطبق بر واقعیت و در عین حال ساده و آسان است . " « لم یرسلنی
    الله تعالی بالرهبانیة و لکن بعثنی بالحنیفیة السهلة السمحة» " ( 3 ) یعنی خداوند
    مرا برای رهبانیت و ریاضت نفرستاده است ، مرا برای شریعتی فطری و آسان و با گذشت
    فرستاده است .

     

    پاورقی : 1 - کافی جلد 5 صفحه . 567 2 -
    نهج الفصاحه

    3 - کافی جلد 5 صفحه . 494

     

    من نماز می‏خوانم و روزه می‏گیرم و با
    همسرانم نیز مباشرت دارم . هر کس که دین مطابق با فطرت‏ مرا دوست می‏دارد باید از
    من پیروی کند . ازدواج یکی از سنتهای من است

     

    عدم امنیت

    ریشه دیگری که برای به وجود آمدن پوشش
    ذکر کرده‏اند ناامنی است . در زمانهای قدیم بیعدالتی و ناامنی بسیار بوده است . دست
    تجاوز زورمندان و قلدران به مال و ناموس مردم بیباکانه دراز بوده است . مردم اگر
    پول و ثروتی داشتند ناچار بودند به صورت دفینه در زیر خاک پنهان کنند . علت‏ مخفی
    ماندن گنجها اینست که صاحبان طلا و ثروت جرأت نمی‏کردند که حتی‏ بچه‏های خود را از
    پنهانگاه ثروت خود آگاه سازند . می‏ترسیدند که راز آنها به وسیله بچه‏ها فاش شود و
    مورد تجاوز و گزند قلدران واقع شوند . بدین‏ ترتیب گاهی اتفاق می‏افتاد که پدر با
    مرگ ناگهانی از دنیا می‏رفت و فرصت نمی‏کرد اسرار خود را به فرزندش بسپارد . قهرا
    دارائی او در زیر خاکها مدفون می‏ماند . جمله معروف استر ذهبک و ذهابک و مذهبک :
    پول و مسافرت و عقیده خود را آشکار نکن ، یادگار آن زمانها است

     

    همانطور که در مورد ثروت امنیت نبود ،
    راجع به زن هم امنیت وجود نداشت . هر کس زن زیبائی داشت ناچار بود او را از نظر
    زورمندان مخفی نگهدارد . زیرا اگر آنها اطلاع پیدا می‏کردند . او دیگر مالک زن خود
    نبود

    ایران دوره ساسانی ناظر جنایتها و فجایع
    عجیبی در این زمینه بوده است‏ . شاهزادگان و موبدان و حتی کدخداها و اربابها هرگاه
    از وجود زن زیبائی‏ در یک خانه مطلع می‏شدند به آن خانه می‏ریختند و زن را از خانه
    شوهرش‏ بیرون می‏کشیدند . در آن موقع سخن از پوشش و حجاب نبود . سخن از به‏ اصطلاح
    قایم کردن و مخفی داشتن زن بود که احدی نفهمد . ویل دورانت در کتاب " تاریخ تمدن "
    قضایای شرم‏آوری در این باره از ایران قدیم نقل‏ می‏کند . کنت گوبینو در کتاب " سه
    سال در ایران " می‏گوید : حجابی که‏ هم اکنون در ایران است بیش از آن اندازه که
    مستند به اسلام باشد مستند به ایران قبل از اسلام است . و می‏نویسد که در ایران
    قدیم مردم هیچ امنیتی‏ در مورد زنها نداشتند

    درباره انوشیروان - که به غلط او را
    عادل خوانده‏اند - نقل شده که وقتی‏ یکی از سرهنگان ارتش او زنی زیبا داشت .
    انوشیروان به قصد تجاوز به زن‏ او در غیاب او به خانه‏اش رفت . زن جریان را برای
    شوهر خود نقل کرد

    بیچاره شوهر ، دید زنش را که از دست
    داده سهل است جانش نیز در خطر است . فورا زن خویش را طلاق گفت . وقتی انوشیروان
    مطلع شد که وی زنش‏ را طلاق داده است به او گفت شنیدم یک بوستان بسیار زیبائی
    داشته‏ای و اخیرا آن را رها کرده‏ای ، چرا ؟ گفت جای پای شیر در آن بوستان دیدم‏
    ترسیدم مرا بدرد . انوشیروان خندید و گفت دیگر آن شیر به آن بوستان‏ نخواهد
    آمد

     

    این نا امنی‏ها اختصاص به ایران و به
    زمانهای قدیم نداشته است

    داستان اذان نیمه شب که در " داستان
    راستان " آورده‏ایم نشان می‏دهد که‏ چگونه مشابه این جریانها در دوران تسلط مردم
    ماوراء النهر بر دستگاه‏ خلافت بغداد ، در بغداد هم رواج داشته است . در همین
    زمانها نزدیک‏ خودمان یکی از شاهزادگان در اصفهان از اینگونه تجاوزها زیاد داشته
    است و مردم اصفهان قصه‏های زیادی از زمان حکومت او نقل می‏کنند

     

    بررسی

    ما وجود نا امنی‏ها و بیعدالتی‏های زمان
    گذشته و تأثیر آنها را در مخفی‏ کردن زن منکر نیستیم

     

    مسلما حجابهای افراطی و عقائد افراطی
    درباره پوشیدن زن معلول همین نوع‏ جریانهای تاریخی است . ولی باید ببینیم آیا فلسفه
    پوشش زن در اسلام همین‏ " قر " می‏زنند و او را از شوهر و فرزند آواره می‏کنند .
    اینگونه حوادث‏ و یا حوادثی از قبیل ربودن زنان و دختران به وسیله تا کسی یا وسیله
    دیگر زیاد اتفاق می‏افتد و در روزنامه‏ها می‏خوانیم . در روزنامه اطلاعات مورخ 6 أ
    47 / 9 تحت عنوان " زنان امریکا در معرض خطر حملات جنسی " می‏نویسد : . " واشنگتن
    آسوشیتدپرس - سه پزشک محقق امریکائی در گزارشی که برای‏ دولت امریکا تهیه کرده‏اند
    اعلام نموده‏اند که در میان ایالات امریکا لوس‏آنجلس از لحاظ میزان " زنای به عنف "
    مقام اول را دارد و واشنگتن‏ مقام سیزدهم را حائز است . البته این بدان معنی نیست
    که زنان و دختران‏ در واشنگتن از حملات جنسی در امانند ، اما امنیت آنها از بسیاری
    از شهرهای بزرگ امریکا بیشتر است . در هر صد هزار جمعیت لوس‏آنجلس 52 مورد زنای به
    عنف وجود دارد . در حالی که در واشنگتن این رقم 17 / 7 می‏باشد . در نیویورک در مدت
    شش ماه 3000 شکایت از هتک ناموس به زور به اداره پلیس رسیده است . سن این عده
    شاکیان بین شش سال تا هشتاد و هشت سال بوده و قسمت اعظم شاکیان چهارده ساله
    بوده‏اند "

    پس این ادعا که در عصر ما امنیت ناموسی
    کامل برقرار است و صاحبان‏ نوامیس باید از این نظر خاطرشان جمع باشد یاوه‏ای بیش
    نیست

    ثانیا فرض کنیم امنیت ناموسی کامل در
    جهان برقرار شده و تجاوز به‏ عنف دیگر وجود ندارد و هر تجاوزی که به نوامیس مردم
    می‏شود از روی رضای‏ طرفین است ، ریشه نظر اسلام درباره پوشش چیست ؟ آیا نظر اسلام
    به عدم‏ امنیت بوده تا گفته شود اکنون که امنیت کامل برقرار شده دلیلی برای‏ پوشش
    نیست ؟

     

     

    مسلما علت دستور پوشش در اسلام عدم
    امنیت نبوده است . لااقل علت‏ منحصر و اساسی ، عدم امنیت نبوده است ، زیرا این امر
    نه در آثار اسلامی‏ به عنوان علت پوشش معرفی شده است و نه چنین چیزی با تاریخ تطبیق
    می‏کند . در میان اعراب جاهلیت پوشش نبود و در عین حال امنیت فردی به واسطه‏ زندگی
    خاص قبیله‏ای و بدوی وجود داشت . یعنی در همان وقت که در ایران‏ ناامنی فردی و
    تجاوز به ناموسی به حد اعلی وجود داشت و پوشش هم بود ، در عربستان ، اینگونه تجاوز
    بین افراد قبائل وجود نداشت

    امنیتی که در زندگی قبیله‏ای وجود نداشت
    امنیت اجتماعی یعنی امنیت‏ گروهی بود و اینگونه عدم امنیت‏ها را پوشش نمی‏تواند
    چاره نماید . به این‏ معنی که قبیله‏ای به قبیله دیگر شبیخون می‏زد . در این
    شبیخونها که به‏ وسیله قبیله بیگانه انجام می‏شد همه چیز دستخوش غارت می‏گردید ، هم
    مرد اسیر می‏شد و هم زن ، پوشش زن برای او امنیت نمی‏آورد

    زندگی اعراب جاهلیت با همه تفاوت عظیم و
    فاحشی که با زندگی صنعتی و ماشینی عصر ما داشته ، از این جهت مانند عصر ما بوده
    یعنی فحشا و زنا حتی در مورد زنان شوهردار فراوان بوده است . ولی به خاطر یک نوع‏
    دموکراسی و نبودن حکومت استبدادی ، کسی زن کسی را به زور از خانه‏اش‏ بیرون
    نمی‏کشید . با این تفاوت که نوعی عدم امنیت فردی در زندگی ماشینی‏ امروز هست که در
    آن عصر نبود

    پوشش ، برای جلوگیری از تجاوز کسانی است
    که در یک جا زندگی می‏کنند . بر حسب خوی و عادت قبیله‏ای بین افراد یک قبیله‏
    اینجور تجاوزها وجود نداشته است . لهذا نمی‏توانیم بگوئیم که اسلام صرفا به خاطر
    برقرار ساختن امنیت دستور پوشش را وضع کرد

    فلسفه اساسی پوشش چیز دیگر است که توضیح
    خواهیم داد . در عین حال‏ نمی‏خواهیم بگوئیم که مسأله امنیت زن از گزند تجاوز مرد
    به هیچ وجه مورد توجه نبوده است . بعدا در آنجا که به تفسیر آیه " جلباب "
    می‏پردازیم‏ ، خواهیم دید که قرآن کریم بدین اصل توجه داشته است . مدعی این موضوع‏
    نیز نیستیم که در عصر ما این فلسفه بی مورد است و امنیت کامل برای زن‏ از ناحیه
    تجاوزات مردانه برقرار است . تجاوزات به عنف که در کشورهای‏ به اصطلاح پیشرفته همه
    روزه رخ می‏دهد ، در روزنامه های ما هم منعکس است‏ را خلق کردند

     

    گویندگان این سخن ، سعی کرده‏اند مسائل
    دیگری از قبیل نفقه و مهر را نیز براساس مالکیت مرد نسبت به زن توجیه
    کنند

     

    در کتاب " انتقاد بر قوانین اساسی و
    مدنی ایران " صفحه 27 می‏نویسد :

    " هنگامی که قانون مدنی ایران تدوین شد
    هنوز از برده فروشی در بعضی از نقاط دنیا اثری به جا بود و در ایران نیز با اینکه
    این کار علی الظاهر از میان رفته بود ولی باز در مغز قانونگزاران آثاری از
    برده‏فروشی و آزار به زیر دستان وجود داشت . زن را در آن دوره چون " مستأجره "
    می‏پنداشتند . زن حق نداشت با مردان نشست و برخاست کند و در اجتماعات‏ راه یابد و
    به مقامات دولتی برسد . اگر صدای زن را نامحرم می‏شنید آن زن‏ بر شوی خود حرام
    می‏شد . خلاصه مردان آن دوره زن را چون ابزاری می‏دانستند که کار او منحصرا رسیدگی
    به امور خانه و پروردن فرزند بود و هنگامی که‏ این ابزار می‏خواست از خانه بیرون
    برود او را سر تا پا در چادری سیاه‏ می‏پیچانیدند و روانه بازار یا خیابان می‏کردند
    "

    علائم و نشانه‏های افترا و غرض و مرض از
    اتمام این نوشته پیداست . کی‏ و کجا چنین قاعده‏ای وجود داشت که اگر صدای زن را
    نامحرم می‏شنید بر شوی‏ خود حرام می‏شد ؟ آیا در جامعه‏ای که دائما سخنرانان مذهبیش
    از بالای منابر خطابه زهرای مرضیه را در مسجد مدینه و خطابه‏های زینب کبرا را در
    کوفه و شام به گوش مردم می‏رسانند ، ممکن است چنین فکری در میان مردم آن جامعه‏
    پیدا شود ؟ ! کی و کجا زن در ایران اسلامی برده مرد بوده است ؟ همه‏ می‏دانند که در
    خانواده‏های مسلمان بیش از آنکه زن در خدمت مرد باشد ، مرد به حکم وظیفه اسلامی در
    خدمت زن بوده وسیله آسایش او را فراهم‏ می‏کرده است . زن در خانواده‏هائی مورد
    اهانت و تحقیر و ظلم قرار گرفته‏ که روح اسلامی در آن خانواده‏ها نبوده یا ضعیف
    بوده است

     

    عجبا می‏گوید : " زن حق نداشت که با
    مردان نشست و برخاست کند . " من می‏گویم : بر عکس ، در محیطهای پاک اسلامی این مرد
    بود که حق نداشت‏ در نشست و برخاستها از زن بیگانه بهره‏برداری کند . این مرد است
    که‏ همواره حرص می‏ورزد که زن را وسیله چشم چرانی و کامجوئی خود قرار دهد . هیچگاه
    مرد به طبع‏ خود مایل نبوده حائلی میان او و زن وجود داشته باشد و هر وقت که این‏
    حائل از میان رفته آنکه برنده بوده مرد بوده است و آنکه باخته و وسیله‏ شده زن .
    امروز که مردان موفق شده‏اند با نامهای فریبنده آزادی و تساوی و غیره این حائل را
    از میان ببرند زن را در خدمت کثیفترین مقاصد خویش‏ گرفته‏اند . بردگی زن ، امروز به
    چشم می‏خورد که برای تأمین منافع مادی یک‏ مرد در یک مؤسسه تجارتی خود را صد قلم
    برای جلب مشتری مرد می‏آراید و به‏ صورت " مانکن " در می‏آید و شرف خود را در ازاء
    چندرغا ز حقوق می‏فروشد

    این نشست و برخاست‏ها که امثال این
    نویسنده آرزوی آنرا می‏کنند جز بهره‏کشی مرد و بهره‏دهی زن مفهومی ندارد . همه
    می‏دانند نشست و برخاست‏ها در محیطهای پاک که موضوع بهره‏کشی مرد از زن در میان
    نبوده است هیچگاه‏ در جامعه اسلامی ممنوع نبوده است

    نویسنده همین کتاب ، تاریخ روابط زن و
    مرد را از نظر جامعه‏شناسی به‏ چهار دوره تقسیم می‏کند : دوره اول مرحله طبیعی و
    اشتراکی اولیه که زن و مرد بدون هیچگونه قید و شرطی با هم خلطه و آمیزش داشته‏اند .
    در این دوره به عقیده این نویسنده‏ اساسا زندگی خانوادگی وجود نداشته
    است

    دوره دوم دوره تسلط مرد است . در این
    دوره مرد بر زن غلبه کرده خود را مالک او دانسته او را همچون ابزاری در خدمت خود در
    آورده است . حجاب یادگار این دوره می‏باشد

     

    دوره سوم مرحله قیام و اعتراض زن است .
    در این مرحله زنان از ناسازگاری مردان به ستوده آمدند و در مقابل مظالم آنها ابتدا
    مقاومت‏ کردند و چون دریافتند که طبیعت خشن مردان به این آسانی حاضر نیست حق‏ آنها
    را رعایت کند به منظور احقاق حق خود متدرجا علیه مردان طغیان کردند ، اتحادیه‏ها
    تشکیل دادند ، به وسیله مطبوعات و کنفرانسها و دسته بندی‏ها با مردان مبارزه کردند
    . ضمنا چون دریافتند که زورگوئی مردان نتیجه‏ تربیت ناسالم عهد کودکی و مخصوصا
    تبعیض بین پسران و دختران است در رفع‏ نقائص آموزش و پرورش عمومی
    کوشیدند

    دوره چهارم مرحله تساوی حقوق زن و مرد
    است و به دوره اول شباهت کامل‏ دارد . این دوره از اواخر قرن نوزدهم شروع شده هنوز
    در همه جا استقرار نیافته است

    از نظر این منطق ، پوشش زن عبارت است از
    زندانی شدن زن به دست مرد ، و علت اینکه مرد ، زن را اینچنین اسیر می‏کرده این است
    که می‏خواسته هر چه بیشتر از وجود او بهره اقتصادی ببرد

     

    انسان, پوشش و ریشه هاى تاریخى

     

    تاریخ
    انسان را به دو طریق مى توان بررسى کرد. روش اول اینکه گذشته انسان را از جهت مادى
    بررسى کنیم, یعنى سیر تکاملى یا تناقصى انسان را از حیث چگونگى تولید خوراک و توزیع
    آن, تهیه مسکن و پوشاک, روابط بین انسانها و تهیه سلاح و ...مورد مطالعه قرار دهیم
    و اگر هم بحثى از هنر, ادبیات و دین به میان آید به صورت روبنایى و سطحى مطرح کنیم.
    روش دوم اینکه حرکت و رشد معنوى انسان یعنى عروج و هبوط انسان در مسیر دورى از
    حیوانات, کسب صفات متعالى و رسیدن به مقام خلیفه اللهى, چگونگى حرکت انسان از آغاز
    تا کنون در پرتو هدایتهاى انبیا... را مورد بررسى قرار دهیم.

    رنسانس
    و انقلاب صنعتى اروپا همه چیز را دگرگون کرد و توجه بشر را از علوم عقلى به سوى
    علوم تجربى و حسى سوق داد و به جاى فلسفه و جهان بینى الهى, فلسفه ها و جهان
    بینیهاى مادى و پوزیتیویستى و امثال آن را مطرح کرد, و به جاى اخلاق و مفاهیم
    ارزشى, معنوى و الهى, مفاهیم اومانیستى را مطرح کرد. در تاریخ نیز به جاى بررسى و
    تحقیق پیرامون رشد معنوى و استکمال انسان, انسانیت و تاریخ امتها و انبیا, بررسى
    تاریخ رشد و تکامل ابزار تولید را جایگزین کرد.

    خلاصه
    اینکه امروزه وقتى اسمى از تاریخ به میان مىآید مقصود, تاریخ تمدن است نه تاریخ
    انسان; تاریخ تمدن یعنى تاریخ ابزار تولید و رابطهآن با انسان نه تاریخ انسان. اگر
    امروز بخواهیم از دید مادى به تاریخ بشر نگاه کنیم میمونهاى ده هزار سال پیش را به
    عنوان اجداد ما معرفى مى کنند و مى گویند: انسان ابتدا نوعى میمون بود, بعد در دوره
    ((پالئولى تیک)) به انسان ((هایدلبرگ)) و در دوره ((پالئولى تیک میانه)) به انسان
    ((نئاندرتال)) و در دوره ((پالئولى تیک علیا)) به انسانهایى شبیه به انسان امروزى
    یعنى ((گرومانیون))تکامل پیدا کرده است و پس از این دوره در مورد انسان سخنى نمى
    گویند, بلکه به تکامل ابزار تولید, رابطه بین انسان با این ابزار و چگونگى توزیع
    ثروت مى پردازند.(1)

    بنابراین,
    تقسیم دوره هاى تاریخ نیز براساس مبانى مادى نامگذارى مى شود, دوره اى به نام عصر
    حجر, دوره دیگرى به نام عصر مفرغ, مس, آهن...و سرانجام, عصر فضا, اتم, ارتباطات,
    انفورماتیک و غیره.

    در این
    دوره ها اگر بحثى از گذشته معنوى انسان به میان آید, آن را از دیدگاه علوم تجربى و
    معیارهاى مادى خود مى سنجند و اگر با معیارها و قالبهاى آنها مطابقت داشت مى پذیرند
    وگرنه آن را منکر مى شوند; حتى اگر پیامبرى چون عیسى(ع) و موسى(ع) یا معجزاتى چون
    زنده کردن مرده را ببینند و نتوانند انکار کنند مى گویند, مرده اى است که قلبى
    داشته یا سکته کرده و عیسى (ع) بدان آگاه بوده است.

    مبانى
    تفکر تاریخى ما, مبانى دیگرى است. هنگامى که از تاریخ بحث مى کنیم, از تاریخ
    انسانها و انسانیت سخن مى گوییم, نه از تاریخ ابزارها, خوراکها و پوشاکها. ما از
    تاریخ معنویت و مفاهیم و ارزشهاى آن سخن مى گوییم. البته این بدان معنا نیست که ما
    در این بحث به تاریخ مدنیت رجوع نکنیم.

    از آنجا
    که بحث ما در زمینه پوشش است و پوشش امرى معنوى است - چون خواستگاه حجاب, عفت و
    حیاى انسانهاست و آن نیز با فطرت و روح انسانها پیوند ارگانیک دارد - پس بحث از آن
    مربوط به تاریخ معنوى است. از طرف دیگر, عفت و حیاى انسان در رفتار اجتماعى او اثر
    مى گذارد و رفتار اجتماعى او ناشى از رفتارهاى اشخاص بوده, رفتارهاى اشخاص نیز ناشى
    از خواست درونى, فطرى و تربیتى آنهاست پس نیاز شدید به تاریخ تمدن انسانها
    داریم.

    نکته
    دیگر اینکه در این بررسى ابتدا باید مشخص شود که منظور از این حجاب
    چیست؟

    حجاب با
    برداشتى که ما از آن داریم در بسیارى از جوامع قبل از اسلام وجود نداشته است; مقصود
    ما در این مورد این است که در وجود و فطرت زن یک نیرویى به نام حیا وجود دارد که او
    را در مقابل مرد به عفت و پاکدامنى دعوت مى کند.

    از آنجا
    که ادیان الهى, ادیانى منطبق با فطرت انسان هستند پوشش نیز ریشه در فطرت و خواست
    درونى دارد.

    ما این
    مقاله را در دو فصل جداگانه مورد بررسى قرار مى دهیم:

    1- حجاب
    در تاریخ مدنیت قبل از اسلام

    2- حجاب
    در تاریخ معنویت قبل از اسلام

    در فصل
    اول مقصود اصلى ما اثبات آن نیروى فطرى, یعنى وجود حیا در فطرت زنان در طول تاریخ
    تمدن از قرن پنجم قبل از میلاد است و در فصل دوم, هدف ما بیان دستورات ادیان و
    شرایع الهى در مورد پوشش زن خواهد بود.

    گفتنى
    است که بررسى بخش اول را در خصوص کشورهاى اروپایى فقط تا قرن اول بعد از میلاد
    ادامه دادیم, زیرا از قرن اول به بعد, فرهنگ و ارزشهاى آنها تحت تاثیر تعالیم حضرت
    مسیح - علیه السلام - قرار گرفته است, بدین خاطر در فصل دوم جاى مى
    گیرد.

    در این
    بررسى تلاش شده است به منابعى استناد شود که کمتر مورد خدشه باشد. قانون نامه ها,
    الواح, سنگ نوشته ها, سنگ قبور, آثار به جا مانده در گورها, مسجدها, افسانه ها و
    اشعار دوران باستان از این نمونه اند.

    فصل
    اول

    بررسى
    حجاب در تاریخ قبل از اسلام

    وقتى که
    صفحات تاریخ مدنیت را ورق مى زنیم تا دورانهاى گذشته را مورد بررسى قرار دهیم, به
    نقطه اى مى رسیم که خبرى از انسان نیست. بعضى از مورخان معتقدند که بشر در این
    دوران یعنى دوران گذر از حیوان به انسان اولیه, از نظر روابط جنسى و زناشویى به
    شیوه کمونیسم جنسى زندگى مى کرده است. ناگفته نماند که اینان در مورد صحت مطالب
    خود, دلیلى جز قیاس برخى از جوامع امروزى بدوى (که در نقاط دورافتاده زندگى مى
    کنند) ندارند. به عنوان نمونه, ویل دورانت پس از ذکر چند مثال از قبایل بدوى در
    دوران معاصر براى اثبات این مطلب مى گوید:

    ((در
    اینجا باز یادآور مى شویم که براى شناخت اوضاع و احوال دورانهاى بسیار کهن جز توسل
    به احتمال حدس و تخمین, چاره اى نداریم.))(2)

    عده اى
    دیگر ضمن اینکه به کمونیسم جنسى معتقدند, این مطلب را مى پذیرند که در میان این گله
    هاى انسانى (کلانها) بعضى چیزها حریم داشته و به صورت ((تابو)) در آمده
    بود:

    ((روابط
    جنسى بى قاعده که از گله هاى حیوانى براى انسان به ارث رسیده و از ویژگیهاى
    انسانهاى ابتدایى به شمار مى رفت, جاى خود را به برون همسرى داد که به موجب آن
    زناشویى در درون کلان ممنوع گردید. بنابراین, پیوندهاى میان کلانها محکم گردید...
    ممنوعیت زناشویى با بستگان, ضرورتى حیاتى بود که به عنوان امرى واقعى و بیرون از
    حیطه آگاهى انسان برقرار گردید. زناشویى هنوز خصلتى گروهى داشت, ولى روابط جنسى
    میان والدین و بچه ها, برادر و خواهر و نیز در روابط متقابل که در میان زنان و
    مردان یک قبیله وجود داشت, رفته رفته تابوهایى (حریمهاى مقدس) پدیدار
    گردید.))(3)

    نویسندگانى
    چون نویسنده عبارت مزبور با اینکه به ازدواج گروهى معتقد هستند, حریمهایى نیز براى
    آن قائلند. حتى از عبارت ((... ضرورتى حیاتى بود که به عنوان امرى واقعى و بیرون از
    حیطه آگاهى انسان برقرار گردید)) مى توان فهمید که این ممنوعیت به دلیل وجود امرى
    فطرى و غریزى در درون انسان است. به عبارت دیگر, حیا و شرم از ابتدا در نهاد
    انسانها وجود داشته است.

    البته
    گروهى از مورخان, ازدواج گروهى را نیز نفى مى کنند و مى گویند: آدمى طى روند تکاملى
    خود از حیوان به انسان شیوه ازدواج را از نیاکان خود فرا گرفته است. براى مثال, ویل
    دورانت در کتاب خود مى نویسد:

    ((ازدواج
    از اختراعات نیاکان حیوانى ما بوده است. در بعضى از پرندگان چنین به نظر مى رسد که
    حقیقتا هر پرنده اى فقط به همسر خود اکتفا مى کند و در حیواناتى مانند ((گوریل)) و
    ((اورانگوتان)) رابطه میان نر و ماده تا پایان دوره پرورش نوزاد ادامه دارد که از
    بسیارى نظرها شبیه به روابط میان زن و مرد است. هرگاه ماده بخواهد با نرى دیگر
    رابطه برقرار کند بسختى مورد تنبیه نر خود قرار مى گیرد.))(4)

    در جاى
    دیگر مى نویسد:

    ((حیات
    جنسى حتى در میان حیوانات نیز آزاد و نامحدود نیست و حیوان ماده جز در مواقع معینى,
    موجود نر را به خود نمى پذیرد.))(5)

    سخن این
    گونه مورخان و سایرین, نشان دهنده این است که بشر هرچه به تمدن و مدنیت نزدیکتر و
    از حیوانیت دورتر مى شد, اهمیت بیشترى به روابط جنسى میان خود و دیگران مى
    داد.

    ادامه
    دارد.

     

    1-
    البته تاریخ تمدن ویل دورانت وجهه بهترى دارد.

    2-
    تاریخ تمدن, ج 1, ص 61.

    3-
    زمینه تکامل اجتماعى نوشته د. ک. میتروپوسکى- ى. ا. روبرتیکى - و. ل. کرف, ترجمه م
    مینو خرد - خ - کامرانى, ج 1, ص 32 - 33 - کتابهاى سیمرغ, تیرماه 1352.

    4-
    تاریخ تمدن, ج 1, ص 57 - 58.

    5-
    تاریخ تمدن, ج 1, ص 69.

     




    برچسب‌ها: تاریخچه بد حجابی, بد حجابی
    برمحمّد و آل محمّد صلوات