قبر هفت متری حضرت هابیل فرزند آدم

پرسش:
آیا نسل بشر با ازدواج هابیل و قابیل شروع شد؟ اگر چنین باشد 2 دختری که هابیل و قابیل با آنها ازدواج کردند از کجا آمدند و چگونه زاده شد؟
پاسخ:
با عرض سلام و تشکر
پاسخ این پرسش را با مروری بر آیه‌ی اول سوره‌ی نساء آغاز می‌کنیم:
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً کَثِیراً وَنِسَاءً...»1
از ظاهر این آیه و آیات متعدد2 دیگر استفاده می‌شود که مراد از «نفس واحده» آدم(ع) و مراد از «زوجها» حوا می‌باشد که پدر و مادر نسل انسان است و همه‌ی افراد نوع انسان به این دو تن منتهی می‌شوند. و از تعبیر «وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً کَثِیراً وَنِسَاءً» به دست می‌آید که نسل موجود انسان، تنها به آدم و همسرش منتهی می‌شود و جز این دو نفر، هیچ کس دیگری در انتشار این نسل دخالت نداشته (نه حوری بهشتی، و نه فردی از افراد جن و نه غیر آن دو) وگرنه می‌فرمود و بث منها و من غیرهما.
بنابراین نتیجه می‌گیریم که:
1. منظور از رجالاً کثیراً و نساءً کل بشر است و افراد بی‌واسطه مثل هابیل و قابیل و غیره و یا با واسطه مثل فرزندان هابیل و قابیل تا انسان‌های امروزی تا روز قیامت از آدم و حوا منشعب شده‌اند.
2. ازدواج در طبقه اول بعد از خلقت آدم و حوا یعنی در فرزندان بدون واسطه آنها بین خواهران و برادران بوده است یعنی دختران آدم و حوا با پسران آنها ازدواج کرده‌اند؛ چون در آن روز در تمام عالم نسل بشر منحصر در همین فرزندان بوده است و هیچ اشکالی ندارد چون مساله یک مساله تشریعی است و تشریع تنها کار خدا است او می‌تواند براساس مصلحت و ضرورت، عملی را زمانی حلال کند و در زمان دیگر براساس حکمت حرام کند.
تذکر:
تحریم ازدواج با محارم تشریعی است و تابع مصالح و مفاسد است و حکم تکوینی نیست (نظیر مستی آوردن شراب) ازدواج خواهر و برادر در روزگاری که تجویزش باعث شیوع فحشاء و جریحه‌دار شدن عفت عمومی نمی‌شود از طرف خداوند حلال شمرده می‌شود و در روزگاری دیگر مثل روزگار ما که باعث این محذور می‌شود تحریم می‌شود اگر سوال شود که آیا ازدواج با محارم مخالف فطرت انسان (یعنی حرمت ذاتی داشته) است یا خیر؟
در پاسخ می‌گوییم فطرت چنین ازدواجی را صرفاً به خاطر اینکه ازدواج خواهر و برادر است نفی نمی‌کند و از آن تنفر ندارد بلکه نفی آن بخاطر شیوع فحشاء و منکرات است چون این عمل باعث می‌شود که غریزه عفت باطل و عفت عمومی لکه‌دار گردد و واضح است که شیوع فحشاء بوسیله ازدواج خواهر و برادر در زمانی است که جامعه گسترده‌ای از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگاری که در تمام روی زمین غیر از چند پسر و دختر از یک پدر و مادر وجود ندارند و از سوی دیگر مشیت الهی تعلق گرفته که همین چند تن را زیاد کند دیگر عنوان فحشاء بر چنین ازدواجی منطبق و صادق نیست.
در روایتی از امام سجاد(ع) حکایت شده که در گفتگوی مرد قرشی فرمود: هابیل «بلوزا» خواهر همزای3 قابیل ازدواج کرد، و قابیل با «اقلیما» خواهر همزای هابیل ازدواج کرده است که مرد قرشی پرسید آیا هابیل و قابیل خواهران خود را حامله کردند؟ فرمود: آری.
مرد عرضه داشت: اینکه عمل مجوسیان است، آنگاه حضرت فرمود: مجوسیان اگر این کار را می‌کنند و ما آن را باطل می‌شماریم برای این است که بعد از تحریم خدا آن را انجام می‌دهند. آنگاه اضافه نمود: منکر این مطلب نباش برای اینکه درستی این عمل در آن روز و نادرستیش در امروز حکم خدا است که چنین جاری شده است. مگر خدای تعالی همسر آدم را از خود او خلق نکرد؟ در عین حال می‌بینیم که او را بر وی حلال نمود پس این حکم شریعت آن روز در مورد فرزندان آدم و خاص آنان بوده و بعد خدای تعالی حکم حرمتش را نازل فرموده است.4

1 . نساء / 1.
2 . زمر / 6 و اعراف / 27.
3 . قابیل و خواهرش دو قلو بودند و هابیل نیز با خواهش دو قلو بودند.
4 . احتجاج طبرسی، ج 2، ص 44 و بحارالانوار، ج 1، ص 226 روایاتی شبیه به این نقل می‌کند.

/ 4 نظر / 13 بازدید
خواجویی

سلام وبتون خیلی قشنگ است به منم سربزن

تسنيم

سلام منم هم اسم توهستم هميشه هم به همين اسم براي وبلاگ هانظرميذارم راستش الان رفتم به وبلاگ انيتاسربزنم ازاونجاوبلاگت روكشف كردم من15سالمه خيلي كنجكاوشدم وبلاگت روببينم اخه اسم تسنيم كمه به خاطرهمين خيلي برام جالب بودكه هردومون بايه اسم طزفداريه وبلاگيم راستي مطالب وبلاگت خيلي زيباست يه جورايي هم سليقه هستيم.

تسنيم

سلام ماه رمضان برتومبارك آدرس وبلاگم: alachighetasnim.blogfa.com